Monday, September 27, 2010

දොරින් දොර ගුරුකම්

මහනුවර හා මැණික්හින්න අතර දුර ප‍්‍රමාණය කිලෝමීටර දොළහකි. මහනුවරින් ගමන් ගන්නා බසයකට කටුගස්තොට හා මඩවල යන නගර පසුකොට මැණික්හින්නට ළඟාවීමට පැයකට ළංවන කාලයක් ගතවෙයි.

මෙම ගමන ඒමට පෙර කූරගන්දෙනියේ යන්ත‍්‍ර මන්ත‍්‍ර ගුරුකම් කරන බව පැවසෙන ස්ථාන බොහොමයකට දුරකතන ඇමතුම් දීමේදී ඔවුන් කියා සිටියේ මැණික්හින්න ග‍්‍රාමීය බැංකුව අද්දරින් බැස කිසිවකුගෙන් මඟතොට නොඅසා සිය ජංගම දුරකතන වලට ඇමතුම් දෙන ලෙසය. එලෙස මැණික්හින්නෙන් බැස අවට සිටින්නවුන්ගෙන් තොරතුරු විමසීමෙන් මා අවට  සැරිසරන කපටින්ට වංචාකාරයන්ට හෝ ඔවුන්ගේ තරව්කරුවන්ට හසුවිය හැකි බවට ද ඒ මන්ත‍්‍රාචාර්යවරු කල් ඇතිවම මට අනතුරු ඇඟවූහ. ඔවුන්ගෙන් ලැබුණු ඒ අවවාදවලින් මා තුළ පැවැති සැකය කුතුහලය සහ ඒ පිළිබඳව සියුම් ලෙස විමසා සිටීමේ උනන්දුව වඩාත් උත්සන්න විය.


මෙම හුලවාලී මන්ත‍්‍ර ගුරුකම්වල පාරම්පරික හිමිකරුවන් වන රොඞී හෙවත් ගාඩි ජනයා පිළිබඳ විවිධ මුඛ පරම්පරාගත කතා පවතී. එහෙත් ඔවුන් පිළිබඳ තතු ශ‍්‍රී ලංකාවෙන් බැහැරට ගෙන යාම පිළිබඳ ගෞරවය ක‍්‍රි.ව. 1660-1679 අතර මෙරට එළිමහන් සිරකරුවකු ලෙස දිවි ගෙවූ ඉංග‍්‍රීසි ජාතික රොබට් නොක්ස් ශී‍්‍රමතානන්ට අවිවාදයෙන් පුද කළ යුතුය. ශී‍්‍ර ලංකාවේ විශේෂිත ජන කොටසක් වන මෙම ජනයා පිළිබඳව ඉන්පසු විවෘත අවධානයක් යොමුව ඇත්තේ ඉංගී‍්‍රසි යටත් විජිත සමයේ බව මූලාශ‍්‍ර විමසීමේදී පෙනෙයි. ෆර්ගියුසන්, එමර්සන්, ටෙනන්ට්, හියු නෙවිල්, ජෝන් ඩොයිලි, විල්හෙම් ගයිගර් ආදී බටහිර ජාතිකයන් මෙම ජන කොටස පිළිබඳ විවිධ තොරතුරු වාර්තා කිරීමෙන් අනාගත පරපුර උදෙසා ඉටුකළ මෙහෙවර අති විශිෂ්ටය. ඔවුන් අතරින් 1865 ශී‍්‍ර ලංකාවට පැමිණි ඉංගී‍්‍රසි ජාතික සිවිල් නිලධාරී හියු නෙවිල් මෙම කූරගන්දෙණිය ඇතුළු එම ජනතාව වෙසෙන ස්ථානවලට ගොස් ඔවුන්ගේ ජීවිත අභ්‍යන්තරය වටහාගෙන ඒ පිළිබඳව මානව සහ සමාජ විද්‍යාත්මක නිරීක්‍ෂණය සිදුකොට තිබීම විස්මය දනවන්නකි. ඒවා මුල් කොට තැප්‍රොබේන් වැනි සමකාලීන වාර ප‍්‍රකාශනයන් හි ඔහු තැබූ සටහන් අදත් ජීවමාන ය. එමෙන්ම ශ‍්‍රී ලංකාව බි‍්‍රතාන්‍ය යටත් විජිතයක් බවට පත් වකවානුවේ කන්ද උඩරට බි‍්‍රතාන්‍ය රජයේ ප‍්‍රමුඛ කොමසාරිස් පදවිය හෙබවූ ශී‍්‍රමත් ජෝන් ඩොයිලිගේ වාර්තාවල ද මෙම කූරගන්දෙණිය සහ එහි ජනතාවගේ ඉඩම් හිමිකම් පිළිබඳව පවා සඳහන් වීම විශේෂත්වයකි. 

ඉන්දියාවේ මදුරාසි විශ්ව විද්‍යාලයේ මානව විද්‍යා අංශාධිපති පදවිය හොබවා පසුව ශ‍්‍රී ලංකා කෞතුකාගාර දෙපාර්තමේන්තුවට එක්වී ශ‍්‍රී ලංකාවේ ජන වර්ග පිළිබඳව ශාස්ත‍්‍රීය අධ්‍යයනයක් කළ සුප‍්‍රකට මානව විද්‍යාඥ එම්.ඞී. රාඝවන් මෙරට රොඞී ජනයා පිළිබද විශිෂ්ට නිබන්ධනයක් ඉදිරිපත් කොට තිබේ. එම ක්ෂේත‍්‍රය පිළිබඳ සිය ගවේෂණ ඇසුරින් 1956 වසරේ එළිදැක්වුණු ඔහු විසින් රචිත Handsome Beggars, The Story of The Ceylon Rodiya නම් කෘතිය එම ජන සමාජයේ අඳුරු මුළු රාශියක් ඒකාලෝක කරමින් එල්ල කෙරුණු අතිශය දීප්තිමත් අලෝක ධාරාවකි. සමස්ත ශී‍්‍ර ලාංකික රොඞී ජනතාව වෙත අතිශය ආදරණීය වූත් සානුකම්පිත වූත් බැල්මක් හෙළන රාඝවන් පඬිවරයා මෙම කූරගන්දෙනිය ගැමියන් හා සුහද සමීප ඇසුරක් පැවැත් වූ බවට ප‍්‍රබල සාක්‍ෂි තම කෘතියෙන් ඉදිරිපත් කරයි. කූරගන්දෙනිය ජනතාව කීර්ති ශ‍්‍රී රාජසිංහ රජ දවස සිට හිමිකම් කියන පැහැදිලි ඉතිහාසයක උරුමක්කාරයන් බව කියන රාඝවන් 1948 වසරේ සිදු වූ කූරගන්දෙණියේ ගම් ප‍්‍රධානියා හෙවත් අවුසඳා හුලවාලියාගේ පුත් කරුණාරත්නගේත් එම ජන වර්ගයටම අයත් ගම්පල වේවැල්දෙණියේ යශෝගේත් විවාහ මංගල්‍යය පිළිබඳව වර්ණනා කරනුයේ ඔවුන්ගේ සාම්ප‍්‍රදායක මංගල චාරිත‍්‍ර එකිනෙක අතිශය විචිත‍්‍රවත් අයුරින් අප හැමටම ගෙන එමිනි. මට හිතෙන හැටියට රාඝවන් එම ගැමියන්ගේ මගුල් තුලා ආදියට පවා සහභාගි වී තිබේ.

පෙරවරු නවය හමාරට විනාඩි කිහිපයක් තිබියදී සෞම්‍ය දේශගුණයකින් යුතු මැණික්හින්න නගරයේ ග‍්‍රාමීය බැංකුව අද්දරින් බසයෙන් බැස ගත් මම ඒ අද්දර තිබූ ත‍්‍රිරෝද රථයක් සමීපයට ගියෙමි. එහි රියැදුරු සුමේධ නම් තරුණයෙකි.

”මට යන්න  ඕනේ කූරගන්දෙණියට”


මම හිස මඳක් පහත් කොට රියදුරු අසුනේ සිටි ඔහුට කීවෙමි.


”කූරගන්දෙණියේ කොහාටද?” හෙතෙම ඇසීය.


”අර මන්තර ගුරුකම් කරන තැනකට තමයි”


මා පිළිතුරු දෙත්ම සුමේධගේ මුහුණ ඇඹුල් විය.


”ඒ ගමේ හැමෝම වගේ කරන්නේ මන්තර ගුරුකම් රස්සාව තමයි මහත්තයා. හරියකට තැනක් කියන්නේ නැතුව එහෙම යන්න බැහැ”


ඔහු කීයේ එතරම් සතුටකින් නොවේ.

”කොහේ හරි කමක් නැහැ. විශ්වාසවන්ත විදිහට ඒ වගේ වැඩක් කරවා ගන්න පුළුවන් තැනකට. මම ලොකු කරදරේක වැටිලා ඉන්නේ. ඒකයි මේ කොළඹ ඉඳලම තකහනියක් ආවේ”


මම ව්‍යාජ අසරණබවක් පළ කරමින් සුමේධට කීවෙමි.


”ඒ මිනිස්සුන්ගේ අවංකකම් ගැන නම් මට සහතික වෙන්න බැහැ මහත්තයා. එහෙම නම් මම මහත්තයාව පොලිස් ග‍්‍රවුන්ඩ් එක ළඟට ගිහින් දාන්නම්. කූරගන්දෙණියට යන්නේ එතැනින් එතන ඉඳලම ඉතින් කොළඹ හෙට්ටිවීදියේ රත්තරන් බඩු සාප්පු වගේ දිගටම මන්තර ගුරුකම් කරන තැන් තමයි” මඳක් ඉදිරියට නැවී ලීවරය ඔසවා ත‍්‍රිරෝද රථයේ එන්ජිම පණ ගැන්වමින් සුමේධ කීය. එවිට එම ගුප්ත හුලවාලි ගුරුකම් පාරාදීසයේ සැබෑ තතු විමසීමේ නොඉවසුමින් යුතු මම ද හනික ඊට රිංගා ගතිමි.


No comments:

Post a Comment